۷ عارضه خطرناک کاهش وزن فوری و غیر اصولی

کاهش وزن

برخی از علائم کاهش وزن سریع، مانند ریزش موی جزئی یا احساس سردی بیشتر ممکن است در ظاهر بی ضرر به نظر برسند. اما اثرات دیگر آن می تواند در طولانی مدت برای سلامت جسمی و روحی شما بسیار مضر باشد.

۱.شل شدن پوست بدن

کاهش سریع وزن اغلب باعث شل شدن پوست شکم، بازوها و پاها می شود. این امر به این دلیل اتفاق می افتد که پوست مقداری خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و زمان کوچک شدن همزمان با بقیه بدن را ندارد.

اگرچه این ممکن است پیامدهای طولانی مدت برای سلامتی نداشته باشد، اما می تواند باعث ناراحتی روحی و همچنین سوزش ناخوشایند شود. اگر پوست دو سال پس از کاهش وزن به طور طبیعی با بدن هماهنگ نشود، جراحی تنها گزینه برای اصلاح آن است.

 

۲.سنگ کیسه صفرا

یکی از عوارض جانبی رایج از دست دادن وزن، ایجاد سنگ کیسه صفرا است. اکثرا این سنگ ها می توانند بی ضرر باشند، اما بسیاری از مردم تهوع و درد شدید شکم را در اثر سنگ کیسه صفرا تجربه می کنند، تا حدی که ممکن است نیاز باشد کیسه صفرا برداشته شود. به گفته متخصصان در حوزه کاهش وزن، داشتن اضافه وزن یا چاقی احتمال ابتلا به سنگ کیسه صفرا را افزایش می دهد. بنابراین کاهش وزن مفید است؛ با این حال، انجام این کار با سرعت بالا خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.

 

۳.مشکلات کبدی

در حالی که بیماری کبد چرب معمولاً با چاقی همراه است، کاهش سریع وزن یک عامل خطر برای ایجاد آسیب کبدی است. همچنین این عارضه گاهی اوقات پس از جراحی برای کاهش وزن در بیماران مبتلا به چاقی بروز می کند. این ممکن است به دلیل تغییرات ناگهانی در مشخصات اسیدهای چرب شما پس از کم کردن وزن یا به عنوان یک اثر باقی مانده از اضافه وزن باشد که به کبد شما آسیب می رساند. داشتن یک رژیم غذایی سالم تمامی این خطرات را از شما دور نگه خواهد داشت.

 

۴.ممکن است بدن شما واقعاً دچار کم آبی شود

اگر بدن شما دچار کم آبی شود مشکلات بسیار زیادی برای بدن ایجاد می شود. آب یکی از حیاتی ترین عنصر های بدن است. در کاهش وزن سریع ممکن است آب بدن شما کم شود و شما آن را با کاهش وزن اشتباه بگیرید. علاوه بر آن بیماری های زیادی مانند یبوست را نیز در ادامه در پی خواهد داشت.

 

۵.در کاهش وزن سلامت روان، باید اولویت شما باشد

رژیم هایی که نوید کاهش وزن سریع را می دهند ممکن است برای سلامت روان شما مضر باشد. در هنگام کاهش وزن سریع در روزهای اول این پروسه سازگار شدن با شکل و وزن جدید بدنتان برای ذهن دشوار است. این ممکن است منجر به ایجاد مشکلات غذایی و افزایش خطر بیماری های روانی در فرد شود.

 

۶.ممکن است به جای چربی عضله از دست بدهید

وقتی فردی وزن کم می کند، می خواهد بافت چربی واقعی را از بین ببرد، نه توده عضلانی بدن را.

“اسنایدر” یکی از متخصصان تغذیه می گوید:

من هرگز کسی را ملاقات نکرده ام که از داشتن درصد بیشتری از ماهیچه های بدن خود شکایت داشته باشد. اما اگر کالری را خیلی سریع کاهش دهید، عضلات به طور جدی آسیب می بیند. با کاهش وزن فوری علاوه بر خداحافظی با ماهیچه های خوش فرم، متابولیسم شما نیز کند خواهد شد. این بدان معناست که یک پوند ماهیچه کالری بیشتری در روز از یک پوند چربی می سوزاند. بنابراین، از دست دادن ماهیچه به این معنی است که شما کالری کمتری در روز می سوزانید.

 

۷.کاهش شدید سطح انرژی

مصرف کالری نا کافی یا مصرف بیش از حد آنها قطعاً منجر به تأثیرات نامطلوبی بر سطح انرژی شما می شود. به غیر از احساس خستگی جسمی، عملکردهای شناختی شما ممکن است به همان اندازه بهره وری شما را نیز تحت تأثیر قرار دهد.خلق و خوی شما نیز می تواند تحت تأثیر قرار گیرد. کاهش شدید وزن اغلب با احساس خستگی مداوم همراه است. نکته ی بسیار مهم این است که نباید بیش از ۵۰۰ کالری در روز کاهش ندهید. نیازی نیست کالری خود را به طور شدید کاهش دهید. رژیم و ورزش راه حل های مناسبی برای از بین رفتن کالری اضافه است. پس سعی کنید کالری مورد نیاز بدن را تامین کنید و با استفاده از ورزش کالری بیشتری مصرف کنید. این راه حل در طولانی مدت باعث کاهش وزن می شود‌.‌ این کار ممکن است خسته کنند باشد، اما در واقع بدن شما را در دراز مدت تغییر می دهد. پس در نتیجه کم کردن بیش از اندازه غذا در روز تنها باعث آسیب به بدن می شود و راه حل مناسبی برای کاهش وزن نیست.

برنامه مناسب را انتخاب کنید، نه برنامه سریع را

 

برنامه غذایی را انتخاب کنید که شامل همه درشت مغذی های اصلی، چربی، کربوهیدرات و پروتئین ها  باشد. سعی کنید با یک متخصص برای انتخاب برنامه متناسب با نیازها و وعده های غذایی خود مشورت کنید. هدف این است که به برنامه خود به عنوان یک سبک زندگی فکر کنید، نه یک رژیم غذایی. رژیم غذایی آن چیزی است که شما ادامه می دهید و چیزی را در طول مدتی خاص کنار می گذارید.

 

کلام آخر

بسیاری از متغیرها از جمله انتخاب رژیم غذایی بهتر، بهبود خواب، فعالیت بدنی بیشتر، استرس کمتر و تمرکز بر بهبود ذهنی، بر کاهش وزن سالم و طولانی مدت کمک می کنند. سعی کنید لحظات شادی را در ادامه راه خود هنگام کاهش وزن لحاظ کنید. اگر از تمرینات با شدت بالا لذت نمی برید، در مسیری با شیب متوسط ​​قدم بزنید. خوردن یک میان وعده کوچک یا یک تکه شکلات برای کاهش وزن معقولانه قابل قبول است. سعی کنید آهسته و پیوسته با داشتن برنامه ای طولانی مدت کاهش وزن و رسیدن به اندام ایده آل خود را به دست آورید.

 

 

 

منبع : اخبار رسمی

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.