رژیم غذایی محدود و بیشتر زنده ماندن !

رژیم غذایی

محققان بر این باور هستند که محدود کردن کالری رژیم غذایی باعث افزایش طول عمر می‌شود. مطالعه محققان بر روی موش‌ها نشان داده که خوردن به اندازه و رژیم غذایی محدود می‌تواند روند پیری را کاهش دهد.

 

اینکه چه می‌خوریم و چه زمانی می‌خوریم، عوامل مهمی در سبک زندگی هستند که سلامت ما را شکل می‌دهند. دانشمندان همچنان به کشف بینش‌های ارزشمندی در مورد اینکه دقیقاً چه عاداتی می‌توانند بیشترین فواید را برای سلامتی ما داشته باشند، کار می‌کنند.

 

تحقیقات جدید بر روی صد‌ها موش

تحقیقات جدید این سوال را از طریق یک مطالعه چند ساله بر روی صد‌ها موش بررسی کرده است. مطالعات نشان می‌دهد که تعادل دقیق بین محدود کردن کالری دریافتی و محدود کردن غذا در فعال‌ترین ساعات روز می‌تواند به طور قابل توجهی طول عمر را افزایش دهد.

 

روزه داری و افزایش طول عمر

دانشمندان در حال گردآوری شواهد قابل توجهی در مورد راه‌هایی هستند که روزه داری ممکن است به طرق مثبت بر سلامت طولانی مدت تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، یک مطالعه قانع‌کننده در سال ۲۰۱۷ از هاروارد نشان داد که چگونه روزه می‌تواند پیری را کاهش دهد و سلامتی را با ایجاد انعطاف‌پذیری جوانی در فعالیت میتوکندری‌ها در داخل سلول‌های ما بهبود بخشد.

 

از آن زمان، سایر مطالعات مکانیسم‌های بیولوژیکی زیربنای این رابطه را با نتایج شگفت‌انگیز بررسی کرده‌اند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ نشان داد که روزه می‌تواند تغییرات متابولیک در خون مرتبط با طول عمر و پیری سالم را ایجاد کند.

 

مطالعات موش‌ها همچنین نشان داده است که روزه می‌تواند بیان ژن مرتبط با بهبود حافظه بلندمدت و کاهش اختلالات شناختی مرتبط با افزایش سن را تقویت کند. در همین حال، مطالعات روی میمون‌ها نشان داده است که محدودیت کالری می‌تواند باعث افزایش طول عمر و بهبود سلامت شود.

 

آخرین یافته‌ها در این زمینه توسط تیمی در موسسه پزشکی هاوارد به دست آمده است که صد‌ها موش را که در یک دوره چهار ساله تحت رژیم‌های غذایی مختلف قرار گرفتند، مورد مطالعه قرار دادند. دانشمندان بر آن شدند تا نه تنها بررسی کنند که چگونه خوردن محدود می‌تواند پیری را کاهش دهد، بلکه چگونه زمانی که با محدودیت کالری دقیق همراه باشد، اثرات آن در روند پیری ممکن است حتی بیشتر شود.

 

روند کلی انجام مطالعه

در این مطالعه موش‌ها با تغذیه‌کننده‌های خودکار غذا داده می‌شدند. به برخی از آن‌ها اجازه داده شد تا هر اندازه که می‌خواهند غذا بخورند، در حالی که برخی دیگر در حد کالری‌ ۳۰ تا ۴۰ درصد محدود شده بودند و آنها تحت برنامه‌های غذایی متفاوتی قرار می‌ گرفتند، به‌طوری‌که برخی فقط شب‌ها که بیشترین تحرک را داشتند، تغذیه می‌شدند. مشخص شد که محدودیت کالری به تنهایی طول عمر جوندگان را تا ۱۰ درصد افزایش می‌دهد. همچنین زمانی که تنها با غذا خوردن در شب آزمایش شد، طول عمر آن‌ها ۳۵ درصد افزایش یافت.

 

نتایج نشان می‌دهد که غذا خوردن با زمان محدود برای بدن مفید است و این کار را مستقل از کاهش وزن انجام می‌دهد. یک مطالعه جالب که در ماه گذشته منتشر شد نشان داد که محدود کردن مصرف غذا به دوره‌های زمانی کوتاه در روز برای کاهش وزن، مؤثرتر از محدود کردن کالری نیست. به گفته جوزف تاکاهاشی نویسندگان این مطالعه جدید هیچ تفاوتی در وزن بدن موش‌ها در برنامه‌های غذایی مختلف مشاهده نکردند.

 

ترکیب کاهش دریافت کالری با غذا خوردن در شب ۹ ماه به طول عمر معمولی دو ساله موش‌ها اضافه کرد. به گفته دانشمندان، برنامه مشابهی در انسان‌ها تنها با خوردن در ساعات روز برابری می‌کند. این تحقیق در مجله Science منتشر شد.

 

 

 

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.